Ja wat is nu eigenlijk een constructie en waar in het bouwproces wordt er aan de constructie gedacht? Dit waren vragen waarop een grote groep leerlingen van het Ashram College een antwoord kreeg van Stephany Ritoe van ingenieursbedrijf IMd. In januari kreeg dezelfde groep leerlingen les van een architect en nu was het tijd voor de volgende stap in het bouwproces, de constructeur. Stephany vertelde de groep dat een constructeur het ontwerp van de architect een geraamte geeft. Hierbij gaf zij aan dat een goede constructie moet voldoen aan drie S’en: Sterkte, Stijfheid en Stabiliteit. Daarnaast gaf zij aan dat een constructeur net als de architect veel moet samenwerken met de andere partijen die betrokken zijn bij de bouw van het Ashram College. Voor de groep leerlingen werd het duidelijk dat samenwerken centraal staat bij de bouw van hun nieuwe school. Na de presentatie van Stephany gaf zij een opdracht die de leerlingen in groepjes van vier konden uitwerken. Aan de leerlingen werd gevraagd een toren bouwen van marshmallows en satéstokjes waar in theorie een appel op kon liggen. Vol goede moed begonnen alle groepen aan de bouw van hun toren, al waren die marshmallows wel erg verleidelijk. Nadat een groepje dames (ja wie zegt dat de bouw alleen voor mannen is?) de opdracht won met een constructie die leek op het Brusselse Atomium. Door middel van enkele inschattingsvragen bepaalde Stephany wie de beste constructeur was. De winnares ging naar huis met een goed gevulde goodiebag van IMd en de rest van de leerlingen mocht eindelijk de marshmallows eten. De workshop was de tweede les van velen die worden georganiseerd door de Metaal Vakschool, het Ashram College en bouwbedrijf Vink+Veenman. Volgende maand krijgen de leerlingen een les van een werkvoorbereider van Vink+Veenman. Zo hopen wij jongeren enthousiast te maken om te gaan werken in de bouw, aldus Maaike van Eijk van bouwbedrijf Vink+Veenman.